Poznanie programu Junior Ranger oraz doświadczenia z uczestnictwa w nim w amerykańskich parkach narodowych
I etap – współpraca Krakowskiej Akademii z Gorczańskim Parkiem Narodowym
2013 r. – złożenie wniosku o dofinansowanie zadania badawczego Modelowanie postaw prospołecznych i proekologicznych dzieci w młodszym wieku szkolnym do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
2013 r. – nawiązanie współpracy z Dyrektorem Gorczańskiego Parku Narodowego – Januszem Tomasiewiczem oraz kierownikiem Zespołu ds. Edukacji i Udostępniania Parku – Ewą Strauchmann i pracownikiem edukacyjnym – Mariolą Stefanik
2014 r. – uzyskanie dofinansowania zadania badawczego ze środków MNiSW
2014 r. – publikacja programu Strażnik przyrody Gorczańskiego Parku Narodowego, Jolanta Pułka i Tomasz Pułka, Oficyna Wydawnicza AFM, Krakowska Akademia im. A. Frycza Modrzewskiego.
2014 r. – wdrożenie programu i badania ewaluacyjne wśród uczestników programu (dzieci i rodziców, a także opiekunów, wychowawców, nauczycieli).
II etap – współpraca regionalna – z 5 małopolskimi parkami narodowymi
2014 r. – spotkanie z Kierownikami ds. Edukacji i pracownikami edukacyjnymi Parków Narodowych oraz wykładowcą Wydziału Leśnego Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowskiej Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego
2014 r. – zgoda Dyrektorów małopolskich parków narodowych na podjęcie działań zmierzających do przygotowania wspólnego programu pod nową nazwą: Przyjaciel parku narodowego
2015 r. – złożenie wniosku o dofinansowanie projektu Przyjaciel małopolskich parków narodowych przez Tatrzański Park Narodowy do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
2015 r. – uzyskanie dofinansowania projektu Przyjaciel małopolskich parków narodowych ze środków WFOŚ i GW i dotowanie projektu przez środki własne małopolskich parków narodowych: BgPN, GPN, MPN, OPN, TPN.
2015 r. – publikacja programu przez Wydawnictwa Tatrzańskiego Parku Narodowego i Oficynę Wydawniczą AFM Krakowskiej Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego
Zespoły projektowe:
W opracowaniu zeszytów wykorzystano pomysły własne oraz materiały archiwalne ośrodków edukacyjnych.
Koordynacja merytoryczna programu: Jolanta Pułka
Recenzja naukowa programu: Magdalena Frączek
2015 r. – wdrożenie programu i badania ewaluacyjne wśród uczestników programu (dzieci i rodziców, opiekunów, wychowawców, nauczycieli).
Założenia programu
Podstawowym elementem programu jest książeczka z zadaniami aktywizującymi. Książeczka jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych w parkach narodowych, które biorą udział w programie (jest wydawana w ośrodkach edukacyjnych lub innych miejscach, w zależności od parku).
Aktywności oferowane w parku są różnorodne, aby każdy mógł wybrać coś odpowiedniego dla siebie, dostosowanego do własnych możliwości psychofizycznych.
Dzieci wraz z osobami dorosłymi otrzymują bezpłatnie książeczkę z zadaniami aktywizującymi.
Czas potrzebny na realizację programu to minimum jeden dzień. Polecamy planowanie udziału w programie podczas weekendowego lub tygodniowego pobytu na terenie parku.
Wypoczynek w otoczeniu pięknej przyrody jest dla wielu rodzin sposobem na wspólne spędzenie czasu. Program jest elementem dzięki któremu oprócz miłych wspomnień zabierzemy ze sobą znaczną porcję wiedzy, emocji, wrażeń z podróży. Połączymy „przyjemne z pożytecznym”.
Cele programu: edukacyjne, wychowawcze, profilaktyczne; kształtowanie i propagowanie pozytywnych postaw społecznych i ekologicznych wśród dzieci w wieku szkolnym oraz ich rodziców/opiekunów
Cele szczegółowe:
Treści programu
W trakcie realizacji programu gromadzimy wiedzę i doświadczenia w 3 różnych obszarach treści:
Realizacja treści dostosowana jest do grupy wiekowej dzieci. Zadania trudniejsze zostały oznaczone gwiazdką.
Program Przyjaciel parku narodowego jest programem przeznaczonym dla dzieci w wieku szkolnym (6 – 11 lat) oraz ich rodziców, a także opiekunów, wychowawców, nauczycieli.
Zasady udziału w programie
Po zrealizowaniu programu zgłoś się do ośrodka edukacyjnego parku lub innego wyznaczonego miejsca, aby otrzymać pamiątkowy dyplom i odznakę.
Twoja opinia o programie jest dla nas niezwykle ważna. Podziel się z nią poprzez odpowiedź na kilka pytań.
Link do kwestionariusza dla dzieci:
Link do kwestionariusza dla rodziców (opiekunów, wychowawców, nau